polish internet magazine in australia

Sponsors

NEWS: POLSKA: W niedzielę odbyła się konwencja Roberta Biedronia, który już oficjalnie został wspólnym kandydatem Lewicy w wyborach prezydenckich. Lider Wiosny zadeklarował m.in. współpracę z przedstawicielami różnych formacji. Przekonywał, że uczyni wszystko, aby Polska była krajem otwartym i tolerancyjnym. Zapowiedział także wychodzenie z inicjatywą ustawodawczą i składanie projektów na rzecz poprawy sytuacji w ochronie zdrowia, w polityce mieszkaniowej czy w wymiarze sprawiedliwości. * * * AUSTRALIA: Australijska marynarka wojenna i lotnictwo włączyły się w akcję ratowania mieszkańców zagrożonych przez gigantyczne pożary. W Nowej Południowej Walii niektóre miejscowości przestały istnieć. Spłonęło już 1365 domów, a ponad 500 zostało uszkodzonych. W bieżącym sezonie pożarów w Australii zginęło już 18 osób. Specjaliści oceniają też, że śmierć poniosło niemal pół miliarda zwierząt. * * * SWIAT: Senat USA rozpoczął proces wysłuchania stron w procesie impeachmentu Donalda Trumpa. Prezydent USA został oskarżony przez Izbę Reprezentantów (amerykański odpowiednik Sejmu) o nadużycie władzy i obstrukcję śledztwa w jego sprawie. Po przesłaniu artykułów do Senatu izba wyższa działa jako sąd przysięgłych w procesie prezydenta i decyduje czy usunąć go z urzędu, czy uniewinnić.
EVENTS INFO: Mam Teatr: komedia „Poślubieni Pogubieni”- Dom im. Kopernika, Adelajda, 1.02, godz. 17:00; Klub Polski Syrena, Melbourne, 9.02, godz. 17:30 * * * Mam Teatr: komedia „Trudno uwierzyć” - Dom im. Kopernika, Adelajda, 2.02, godz. 15:00; Polski Klub Albion, Melbourne, 8.02, godz. 17:00 * * * Mam Teatr: spektakl „Działka” - Polski Kosciól w Essendon, Melbourne, 15.02, godz. 15:00

wtorek, 15 grudnia 2015

Sztuka improwizacji. Koncerty Konrada Doreckiego

Konrad Dorecki będzie improwizował kompozycje
Tadeusza Kościuszki na Festivalu PolArt
w Melbourne. Fot. H.Nagórska 
Często zadajemy sobie pytanie, co to jest improwizacja? Jak ona różni się od muzyki, którą najczęściej słyszymy, wyuczonej z nut, stworzonej przez wielkich kompozytorów. Organizuje się słynne konkursy, na których te same utwory powtarzane są dziesiątki razy przez wielu pianistów, w obecności profesjonalnego jury, które po kilku etapach i wielu godzinach dyskusji – wybiera czołówkę danego muzycznego wydarzenia. Czasami te decyzje  są kontrowersyjne, pamiętamy z historii różne na to przykłady – cóż, to nie matematyka, gdzie tylko jeden wynik może być prawidłowy.

Na tym tle improwizacja wygląda zupełnie inaczej. Są jej dwa rodzaje – jeden, że artysta tworzy coś na podstawie znanych utworów przekształcając je według własnej wyobraźni; drugi – artysta tworzy w danej chwili, w ułamku sekundy, swoje oryginalne kompozycje, które dyktuje mu jego talent.

A jak było w przeszłości z wybitnymi kompozytorami, których szczególna obfitość przypada na XIX wiek. Improwizacja była bardzo częstym „narzędziem” ich tworzycieli. Grali w salonach i bardzo często tworzyli swoją muzykę natychmiast. Czasami improwizowali na temat muzyki swoich „konkurentów”, co nie zawsze spotykało się z ich aprobatą. Na przykład Chopin „ostrzegał” Liszta – jak grasz moje utwory, nie zmieniaj – baw się swoimi.

Praktycznie wszyscy wielcy kompozytorzy tego okresu potrafili improwizować. Często była „moda” przy komponowaniu danego utworu nie pisać zakończenia, pozostawiając je w gestii danego wykonawcy.

Niestety, ta „sztuka” została w dużej mierze współcześnie zarzucona, ale  na szczęście nie całkowicie. Nastąpiła pewna specjalizacja artystów; jedni są nastawieni na odtwarzanie muzyki wielkich mistrzów – są to pianiści często bardzo dobrzy! Inni tworzą coś nowego, przedstawiają swoje improwizacje, dając czasami także inny „smak artystyczny” utworom znanym.

W tym miejscu chciałbym się posłużyć przykładem młodego improwizującego artysty Konrada Doreckiego. Konrad występował w Melbourne Recital Centre, w australijskiej telewizji. Posiada tytuł „Schimmel Artist” – nadany przez znanego światowego producenta fortepianów firmy Schimmel. Jest jedynym z dziewięciu Australijczyków posiadających ten tytuł, który dostał za własne improwizowane kompozycje. W marcu tego roku otrzymał Fellowship Diploma w dziedzinie fortepianowej improwizacji nadany mu przez ANZCA (Australian and New Zealand Cultural Arts Organization) – jako jedyny artysta w Australii i Nowej Zelandii.

Konrad jest znany australijskiej i polonijnej publiczności z wielu koncertów. W najbliższym czasie będzie występował dwukrotnie na festiwalu PolArt.

We środę 30 grudnia 2015, o godz. 17.00 w Deakin Edge na Federation Square. W sobotę 2 stycznia 2016 o godz. 12 w południe w Swanston Hall w Melbourne Town Hall.
 
 

W programie Konrad będzie improwizował na temat muzyki polskiego Bohatera Narodowego – Tadeusza Kościuszki ( nie każdy wie, że Kościuszko skomponował kilka utworów na fortepian – nuty otrzymaliśmy od producentki filmu o Tadeuszu Kościuszce! – p. Ernestyny Skurjat) i na temat polskich tańców ludowych.

Specjalną atrakcją będzie 3-częsciowy koncert z orkiestrą na fortepian solo (fortepian będzie  spełniał również rolę orkiestry). Jako ciekawostka, nagrania improwizowanych koncertów Konrada na fortepian solo z orkiestrą, są pierwszymi tego typu na świecie. Możliwe są także inne niespodzianki!

Po koncercie będą dostępne dyski z jego innych koncertów. Konrad będzie prowadził swoje koncerty w języku angielskim i polskim.

 A-Dodo    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy

Promocja

Promocja

Promocja