polish internet magazine in australia

Sponsors

NEWS: POLSKA: Były minister obrony Mariusz Błaszczak przedstawił w Sejmie proponowany przez PiS pakt dotyczący bezpieczeństwa granic. Zakłada on m. in. stworzenie pól minowych na granicy z Rosją i Białorusią. „Należy w ramach tego wzmocnienia granicy również wypowiedzieć Konwencję Ottawską, która dotyczy nieużywania min przeciwpiechotnych. Granice z Białorusią i z Rosją należy wzmocnić poprzez stworzenie pól minowych, poprzez zaminowanie zarówno jednej, jak i drugiej granicy” – oświadczył szef klubu PiS. * * * AUSTRALIA: Chiński premier Li Qiang przybył w sobotę do Australii, mówiąc, że stosunki miedzy oboma państwami "wróciły na właściwe tory". Jest pierwsza od 7 lat wizyta premiera Chin w Australii. Australia ma "wyjątkową pozycję, aby połączyć Zachód ze Wschodem" i jest "ważną siłą globalizacji gospodarczej i wielobiegunowości świata", powiedział Li na lotnisku w Adelajdzie. Podczas czterodniowej wizyty Li odwiedzi również stolicę Canberrę i górniczy stan Australia Zachodnia. Australia jest największym dostawcą rudy żelaza do Chin. * * * SWIAT: Rosyjski prezydent odbył pierwszą od 24 lat wizytę w Korei Północnej. Po rozmowach liderów Rosji i KRLD został zawarty układ o wszechstronnym partnerstwie strategicznym. Ma on podnieść współdziałanie między dwoma krajami „na nowy poziom”. Dotyczy to obszarów politycznych, handlowych i inwestycyjnych, kulturalnych i humanitarnych, a także sfery bezpieczeństwa. Przewiduje „wzajemną pomoc w przypadku agresji przeciwko jednej ze stron”.
POLONIA INFO: Polish Film Festival Sydney 2024 - Opening Night - Palace Norton Street, 23.06, godz. 16:30

środa, 5 lipca 2017

Reuters Institute: TVP fabryką rządowych "fake newsów"

Siedziba TVP przy ul. Woronicza w Warszawie.
Fot. A.Zienowicz (Wikimedia commons)
Raport Reuters Institute dotyczący polskiego rynku medialnego jest miażdżący dla polskich mediów publicznych. Szczególnie mocno krytykowana jest TVP pod wodzą Jacka Kurskiego: „to fabryka rządowych fake newsów".

Grzegorz Piechota z Harvard Business School przygotował raport o ostatnich zmianach na polskim rynku medialnym dla Reuters Institute for the Study of Journalism. I niestety, wygląda na to, że w polskich mediach nastąpiła bardzo niedobra zmiana. Szczególnie odnosi się to do telewizji publicznej, kierowanej przez Jacka Kurskiego.

Pomimo społecznych protestów w 2016 r. partia PiS wprowadziła nowe prawo dotyczące mediów publicznych. W wyniku tego rząd przejął całkowitą kontrolę nad państwowymi nadawcami i przeprowadził tam czystkę wśród dziennikarzy pracujących w newsroomach — twierdzi ekspert. 
— „W sumie pracę straciło ponad 230 zatrudnionych, część z nich w drodze zwolnień, część odeszła sama w proteście przeciwko nowej linii mediów publicznych. Radykalne zmiany w programach informacyjnych tych nadawców spowodowały, że stały się one fabrykami rządowych fake newsów".

Te wszystkie machinacje wokół linii programowej telewizji sprawiły, że w 2016 straciła rekordowo wielu widzów — około 10 procent. Najwięcej osób w grupie wiekowej od 16 do 49 lat powiedziało „żegnam!" TVP Kurskiego. Raport nie zdążył jeszcze uwzględnić kolejnych medialnych apetytów ekipy Szydło: „misyjna" TVP stanie się jeszcze bardziej misyjna. Właśnie wprowadzono 5 nowych programów o wymowie stricte katolickiej. Widać rząd planuje pozyskanie dotychczasowych widzów TV Trwam toruńskiego redemptorysty. PiS-owi jak wiadomo marzy się również repolonizacja mediów na rynku, będąca uderzeniem w niemieckie koncerny.

Piechota dostrzega też zmiany w finansowaniu reklam państwowych spółek w prasie — na przykładzie „Gazety Wyborczej", którą od większości reklam odcięto, można wysnuć wniosek, że rząd PiS stara się w ten sposób ukarać te tytuły, które są mu nieprzychylne.
 
Wszystkie te działania rządu wokół mediów zaskutkowały realnym odpływem wielu widzów do internetu (to tam narodził się zresztą fenomen „Ucha prezesa", serialu ukazującego władze PiS w krzywym zwierciadle).

Badania na potrzeby raportu Reutersa prowadzono w 36 krajach. Przebadano 70 tysięcy odbiorców prasy, telewizji, radia oraz internetu.

David Blum
Sputnik Polska

University of Oxford - Routers Institiute: Digital News Report - Poland

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy