polish internet magazine in australia

Sponsors

NEWS: POLSKA: Nie żyje Kazimierz Kutz – polski reżyser filmowy i teatralny oraz polityk. miał 89 lat. Wyreżyserował m.in. filmową trylogię śląską „Sól ziemi czarnej” (1969), „Perła w koronie” (1971), „Paciorki jednego różańca” (1979). * * * AUSTRALIA: Komisja zajmująca się działalnością głównych banków w Australii ujawniła liczne nieprawidłowości w sektorze bankowym, m.in. notoryczne pobieranie opłat za fikcyjne usługi. Posiadacze kredytów hipotecznych płacili o 850 AUD rocznie za dużo. Finalny raport zostanie przedstawiony w lutym.* * * SWIAT: Papież Franciszek zdymisjonował zamieszanych w skandal pedofilii dwóch kardynałów z grona swych doradców. Watykan podał w środę, że usunięci z Rady Kardynałów dostojnicy, to kardynał George Pell sądzony w Australii i Francisco Javier Errazuriz z Chile.
EVENTS INFO: 7 Kobiet w Różnym Wieku - spektakl improwizowany - Klub Polski w Bankstown, 22.12, godz. 15:00

piątek, 8 czerwca 2018

Prezydium RNPA w sprawie komunikatu Federacji PO w NPW

Prezydium Rady Naczelnej Polonii Australijskiej informuje w przesłanym nam dziś komunikacie, że nie są mu znane żadne ustalenia na podstawie których Prezes Federacji Stanowej wyraża wolę Polonii australijskiej w zakresie wyboru polskiego biuletynu informacyjnego w bloku programowym telewizji SBS. O sprawie tej pisaliśmy w Bumerangu Polskim 27 maja w związku z komunikatem prasowym rzecznika Federacji Polskich Organizacji w NPW. (zob. Czy Polonia chce zmiany serwisu informacyjnego w SBS TV? )


Oświadczenie Prezydium Rady Naczelnej Polonii Australijskiej (RNPA) dotyczące Komunikatu Prasowego Federacji Polskich Organizacji w Nowej Południowej Walii z dnia 23 maja 2018 roku

 
Federacja Polskich Organizacji w NPW (FPO w NPW) opublikowała w Puls Polonii w dniu 23 maja 2018 komunikat prasowy, w którym umieszczono następujące stwierdzenie:
 
 „Prezes A. Gajkowski (...) wyraził (...) wolę Polonii co do zmiany nadawcy telewizyjnego programu w języku polskim, nadawanego w stacji SBS z Polsatu na nadawcę państwowego jakim jest TVP Info”;
 
Prezydium oświadcza, że nie są mu znane żadne ustalenia na podstawie których Prezes Federacji Stanowej wyraża wolę Polonii australijskiej w zakresie wyboru polskiego biuletynu informacyjnego w bloku programowym telewizji SBS. Prezydium stoi też na stanowisku, że wyrażanie „woli Polonii” bez jej wiedzy i zgody jest naruszeniem nie tylko dobrych zasad, ale jest też naruszeniem zasad autonomii i swobody działania organizacji pozostającej w strukturach RNPA.  
 
Prezydium przypomina, że problem obecności w mediach australijskich polskiego programu informacyjnego, tworzonego w Polsce na potrzeby Polonii (nie tylko australijskiej) był dyskutowany podczas spotkania Liderów Polonijnych w Australii w kwietniu 2017 roku. W dyskusji podkreślano, że obecne w przestrzeni medialnej w Polsce telewizyjne biuletyny informacyjne, czy to stacji prywatnych czy publicznych, są tworzone na potrzeby widza krajowego o sondażowo wykreowanym profilu, co niekoniecznie zbiega się z potrzebami i profilem widza polonijnego. Pula funkcjonujących w Polsce telewizyjnych biuletynów informacyjnych nie daje zatem Polonii żadnego wyboru, poza tym kierowanym preferencjami światopoglądowymi, politycznymi, etc. To jednak nie stanowi o rzeczywistych potrzebach Polonii.  Dostrzegając  te problemy uczestnicy spotkania Liderów w Sydney określili charakter polonijnego biuletynu informacyjnego dla Polaków na obczyźnie jak następuje:
 
(...) Polonia australijska nie ma potrzeby udziału bądź ingerencji w bieżącą partyjną politykę w Polsce. Ważny jest jednak dostęp Polonii, szczególnie młodej Polonii australijskiej, do rzetelnej informacji o bieżących wydarzeniach społeczno-polityczno-ekonomicznych w Polsce z naciskiem, by ta informacja była przekazywana z Polski w formie dwujęzycznej” (żródło: Komunikat Prasowy RNPA ze Spotkania Liderów, Sydney, 18 kwietnia 2017)

Ita Szymańska
Rzecznik
Rada Naczelna Polonii Australijskiej

8 czerwca 2018 r. 

1 komentarz:

Promocja

Promocja

Promocja