polish internet magazine in australia

Sponsors

NEWS: POLSKA: Rolnicy z Podkarpackiej Oszukanej Wsi zablokowali w czwartek przejścia graniczne z Ukrainą w woj. podkarpackim i lubelskim. Protest dotyczy tylko samochodów ciężarowych, auta osobowe oraz autokary są przepuszczane. Blokowane są przejścia w Medyce i Korczowej na Podkarpaciu oraz Dorohusk, Hrebenne i Zosin w woj. lubelskim. Lider Podkarpackiej Oszukanej Wsi Roman Kondrów zapowiedział, że jeśli rząd nie zacznie spełniać rolniczych postulatów, to zablokująprzejścia na stałe. Rolnik dodał, że rolnicy nie mogą sprzedać swojego zboża, bo rynek zalewa zboże z Ukrainy. Zaznaczył, że uzgodnienia podpisane w Jasionce (m.in. utrzymanie embarga na produkty rolne z Ukrainy, uregulowanie relacji handlowych z tym krajem) w połowie marca br. nie są realizowane przez rząd. * * * AUSTRALIA: Setki ludzi starły się z policją w dzielnicy Fairfield w południowo-zachodnim Sydney w poniedziałek wieczorem po tym, jak prominentny asyryjski duchowny został dźgnięty nożem przy ołtarzu. Biskup Mar Mari Emmanuel odprawiał mszę w asyryjskim kościele Chrystusa Dobrego Pasterza w Wakeley tuż po godzinie 19:00, kiedy podszedł do niego mężczyzna i wielokrotnie dźgnął go nożem w głowę. 18 kwietnia, w kazaniu online ze szpitala w Liverpoolu, bp Emmanuel wybaczył napastnikowi, a także zażądał od swoich zwolenników, aby nie szukali zemsty. * * * SWIAT: Izba Reprezentantów USA zatwierdziła w sobotę prawie 100 miliardów dolarów pomocy dla zagranicznych sojuszników, partnerów i państw satelickich Waszyngtonu, a zwolennicy pomocy zdołali przezwyciężyć sprzeciw po sześciomiesięcznym impasie w izbie. Prawie 61 mld dol. z 95 mld dol. z proponowanego pakietu finansowania ma być przeznaczone na podsycanie konfliktu na Ukrainie (z czego co najmniej 23 mld dol. ma zostać przeznaczone na uzupełnienie uszczuplonych zapasów broni USA). Ponad 26 miliardów dolarów dodatkowych zobowiązań wobec Izraela (prawie osiem razy więcej niż Waszyngton wysyła Tel Awiwowi w danym roku). 8,12 mld dolarów przeznaczono na podsycanie napięć z Chinami na Tajwanie i szerzej w regionie Indo-Pacyfiku. Przydział amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie, Izraelowi i Tajwanowi pogłębi światowy kryzys — oświadczyła rzeczniczka rosyjskiego MSZ Maria Zacharowa.* Podczas posiedzenia Rady NATO-Ukraina ministrowie zgodzili się przyspieszyć dostawy pomocy dla Kijowa, w tym systemów obrony powietrznej, powiedział sekretarz generalny Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego Stoltenberg. Stoltenberg powiedział, że kraje NATO powinny podjąć ryzyko i wysłać Kijowowi nawet broń potrzebną do własnej obrony. Wg niego ukraińskie ataki na cele wojskowe głęboko na terytorium Rosji są uzasadnione. Tymczasem premier Węgier Viktor Orban stwierdził, że "Zachód jest bliski wysłania swoich wojsk na Ukrainę", ale mogłoby to "ściągnąć Europę w dno". - Dziś w Brukseli jest prowojenna większość, nastroje w Europie są bojowe, w polityce dominuje logika wojny, widzę przygotowania do wojny u wszystkich i wszędzie - powiedział premier Węgier.
POLONIA INFO: Kabaret Vis-à-Vis: „Wariacje na trzy babeczki z rodzynkiem” - Klub Polski w Bankstown, 21.04, godz. 15:00

sobota, 7 listopada 2020

XII Koncert Niepodległości „Dominium Maris” on-line

11 listopada 2020, w formule on-line,  odbędzie się XII Koncert Niepodległości „Dominium Maris”. Nowy program ”Dominium Maris” zainspirowany został przypadającymi w tym roku 100. rocznicą zaprzysiężenia Polski z morzem oraz 100. rocznicą walk polskich flotylli rzecznych z Bolszewikami. Narracja i repertuar koncertu poświęcone zostaną 1053 letniej historii walki i starań o dostęp Polski do morza.

 Koncert realizowany jest w ramach internetowej trasy Koncertu Niepodległości, na którą składają się cztery edycje realizowane w formule on-line.  Wcześniejsze, dostępne już w Internecie, to:

1.         Koncert Niepodległości „Poland” na legendarnym niszczycielu ORP Błyskawica - ukazujący polski czyn zbrojny na obczyźnie)

2.         III Koncert Niepodległości na pl. Marszałka Piłsudskiego (edycja „Niepokorne”) - inspirowany niepodległościowym czynem kobiet

3.         V Koncert Niepodległości „Westerplatte” – ukazujący morski aspekt historii Polski.


Koncert Niepodległości to projekt, którego realizację rozpoczęto 13 lat temu. Jego twórcami są polsko-kanadyjska wokalistka i kompozytorka Ola Turkiewicz oraz Jacek ”Wiejski” Górski, scenarzysta, reżyser i producent. Premiera Koncertu miała miejsce w 2009 roku w Muzeum Powstania Warszawskiego. Obecny dorobek Koncertu Niepodległości to 36 edycji w Polsce i za granicą, 156 kompozycji i aranżacji oraz blisko 20 odrębnych scenariuszy. Projekt tworzy międzynarodowy zespół muzyków sesyjnych, w którego skład weszło przez lata ponad 230 artystów z Polski, Kanady, Australii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy i Armenii.  Występując pod nazwą Polish Independence Concert we wrześniu 2019 roku zespół zaprezentował anglojęzyczną edycję „Poland” w Bazie NATO w Ādaži na Łotwie. Ponadto zrealizowano dwujęzyczne edycje międzynarodowe w Australii i w Kanadzie, na Litwie i na Łotwie.

„Dominium Maris”

Tematem edycji „Dominium Maris” jest morski i rzeczny aspekt historii Polski, widzianej na przestrzeni 1053 lat. Narrację koncertu rozpocznie wspomnienie wygranej przez Mieszka I bitwy z saskim grafem Wichmanem oraz Wieletami i Wolinianami w 967 roku. To ta właśnie batalia po raz pierwszy, zapewniła Polsce dostęp do morza. Poszerzył i umocnił go Bolesław Krzywousty, obejmując swoim panowaniem Pomorze, od Gdańska po Szczecin i niemiecką dziś wyspę Rana (Rugia). Wydarzenie muzyką i słowem ukazuje bitwy morskie toczone przez Rzeczpospolitą pod Bornholmem (1457 i 1460), na Zalewie Wiślanym (1463), pod Salis (1609), pod Oliwą (1627) a także zwycięskie wyprawy na Morze Czarne Kozaków Zaporoskich, którzy służąc na żołdzie Rzeczypospolitej, stoczyli dziesiątki zwycięskich bitew z flotą turecką (m.in. pod Warną, Oczakowem, Akermanem), zdobyli twierdzą w Kaffie, a nawet wdarli się  Konstantynopola (Stambuł). Narracja wydobywa z zapomnienia wyprawy morskie z pomocą dla Powstania Listopadowego i Styczniowego.  Przypomniana jest także rola podwarszawskiego Modlina w historii polskiej marynarki, gdzie w listopadzie 1918 roku powstał pierwszy port wojenny odrodzonej Rzeczypospolitej. Utworzono w nim zalążki przyszłych flotylli rzecznych – Wiślanej i Pińskiej, wybitnie zasłużonych w wojnie polsko-bolszewickiej 1920 roku. Ukazany jest także proces budowy polskiej gospodarki morskiej, ze szczególnym uwzględnieniem budowy Portu w Gdyni. Przedstawiony będzie szeroki zakres działań wojennych polskiej marynarki od Wojny Obronnej 1939 roku, walk pod Narwikiem, na morzu Śródziemnym  i na Atlantyk, a także służba polskich marynarzy pod obcymi banderami, począwszy od bitwy pod Cuszimą (1905) aż po działania wojenne na Pacyfiku (1945). Podniesione zostaną zasługi Armii Krajowej w walce z marynarką niemiecką w tym udział w Powstaniu Warszawskim marynarzy z oddziału AK „Szczupak” oraz zatopienie niemieckiego okrętu Tannenberg przez połączone siły BCh i AK.

Osobny wątek stanowić będzie opowieść o polskim lotnictwie morskim i rzecznym. Wspomniani zostaną także marynarze zamordowani w trakcie zbrodni katyńskiej przez NKWD, zaś po wojnie przez komunistycznych zbrodniarzy z UBP. Na koniec opowiedziana zostanie historia morskich ucieczek z Polski Ludowej, m.in. okrętu ORP Żuraw w 1951 roku do Szwecji i myśliwca MIG-15 na Bornholm w 1953 roku. Ukazana zostanie też rola Bałtyku, jako kanału przerzutowego polskich organizacji podziemnych w okresie Stanu Wojennego.

 

Plenerowa produkcja Koncert Niepodległości

Podczas muzyczno-filmowej produkcji, stworzonej w pomiędzy 1 września 2020 a 11 listopada 2020, artyści przemierzyli ponad 1000 km docierając do zapomnianych miejsc wpisujących morską i rzeczną historię Polski. Wieńczący trasę XII Koncert Niepodległości w Muzeum Powstania Warszawskiego dopełni aktorska narracja zrealizowana m.in. w Porcie Czerniakowskim, w plenerach Westerplatte, Gdyni i Mechelinek, w Suchaczu, Pucku i  Modlinie i wreszcie na legendarnym niszczycielu ORP Błyskawica, w replice przedwojennego wodnosamolotu Lublin RXIII oraz Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

 

Muzyka hybrydowa na Westerplatte.

W czasie wieloletniej pracy twórcy koncertu Niepodległości wypracowali swój własny styl nazywany muzyką hybrydową. Łączy on w spójną całość dawne pieśni z wieloma nurtami muzyki współczesnej, jak m.in. jazz, rock, muzyka klasyczna i elektroniczna, poezja śpiewana czy techno-house. Na repertuar programu „Dominium Maris” składają się współczesne aranżacje polskich hymnów, piosenek wojskowych i pieśni patriotycznych, w tym skomponowane do tekstów średniowiecznych kronik Widukinda z Korbei i Galla Anonima łacińskie pieśni Mesco et Wichmani | Mieszko i Wichman (2020/~973), Pisces salsos et foetentes apportabant alii | Pieśń wojów krzywoustego (2016/1109), średniowieczna pieśń o Władysławie Jagielle Krol Wlodzyszlaw Polszky | Pieśń o Grunwaldzie (2020/XV w.) oraz pieśni Stefan Batory (1548/1611), Czajki. Śpiew Zaporożców w powrocie z wyprawy morskiej Konaszewicza (1838), Wara z granic (2020/1831), Hymn do Bałtyku (1920), Czata nad Wisłą (1921), Morze, nasze morze (1925), Od Kłajpedy do Szczecina (1941), Piosenka o trzysta czwartym (Dywizjonie Lotniczym, 1943) i Pieśń żeglarska do Najświętszej Marii Panny. (wg zapisu z 1838). Premierowemu w większości repertuarowi towarzyszą kompozycje instrumentalne Oli Turkiewicz Dominium Maris Baltici (2020) oraz Anny Sudy ORP Orzeł (2020). Na zakończenie artyści odśpiewają Mazurek Dąbrowskiego (1797), którego morski aspekt ukaże narracja Koncertu Niepodległości.

Dyrektorem muzycznym i wokalistką Koncertu Niepodległości jest polsko-kanadyjska wokalistka Ola Turkiewicz (kompozycje, aranżacje, śpiew). Na scenie towarzyszyć jej będzie Grzegorz Wilk (śpiew) oraz orkiestra Koncertu Niepodległości pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, w składzie: Anna Suda | An On Bast (syntezatory modularne, sampler, maszyna perkusyjna), Paweł Jabłoński (instrumenty klawiszowe), Krzysztof Kowalewski (gitary), Marcin Ritter (bas, kontrabas) Piotr Krzemiński (trąbka), Karol Domański (perkusja), Wojciech Hartman i Paulina Mastyło-Fałkiewicz (I skrzypce), Anna Szalińska-Zaziębło i Paulina Kusa (II skrzypce), Igor Kabalewski i Oliwia Kędziora (altówki), Olga Łosakiewicz-Marcyniak i Anna Lubiak Osmycka (wiolonczele). Prozatorską narrację wydarzenia poprowadzi aktor Robert Czebotar. Scenariusz, reżyseria i produkcja: Jacek „Wiejski” Górski.

 

Śpiewnik Niepodległości – siostrzany projekt Koncertu Niepodległości

W ramach ewaluacji Koncertu Niepodległości, w 2017 roku Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej stworzyła historyczno-edukacyjny portal Śpiewnik Niepodległości. Udostępnia on dorobek polskiej pieśni patriotycznej wraz z narzędziami do samodzielnej nauki ich wykonywania oraz przykładowymi interpretacjami Koncertu Niepodległości. Pieśni opatrzone są komentarzem literackim i historycznym, a portal jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych. Z serwisu korzysta już ponad 600 tys. użytkowników. Portal umożliwia tworzenie własnych śpiewników, drukowanych i elektronicznych.

 

Organizatorzy: Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej i Muzeum Powstania Warszawskiego

Dofinansowanie:

Ministerstwo Obrony Narodowej, Muzeum Historii Polski, Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych  Fundacja PGE

Mecenas Koncertu: PZU SA

Partner Główny: LOTTO

 

Wsparcie Koncertu:

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk    3 Flotylla Okrętów w Gdyni    Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Patronat Medialny: Polskie Radio

Wsparcie technologiczne: BM Productions  ●  Signiroad

Bezterminowy dostęp do bezpłatnej transmisji Koncertu Niepodległości będzie możliwy on-line począwszy od 11 listopada  2020 godz.20.00 (czasu polskiego) m.in. poprzez strony:

:: www.koncertniepodleglosci.pl

:: www.spiewnikniepodleglosci.pl

:: www.fdrp.org.pl

w serwisie Facebook na profilach

:: KONCERT NIEPODLEGŁOŚCI https://www.facebook.com/koncertniepodleglosci/

:: MUZEUM POWSTANIA WARSZAWSKIEGO https://www.facebook.com/1944pl

oraz na kanale Fundacja Dziedzictwa Rzeczypospolitej w serwisie Youtube.


Jacek "Wiejski" Górski
Prezes Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy